Scroll images by bigoo.ws

Friday, January 27, 2006

AS, Israel hampa, EU bersikap terbuka

WASHINGTON: Presiden George W Bush semalam menegaskan tidak akan bekerjasama dengan pergerakan Hamas yang meraih kemenangan besar pilihan raya Palestin, selagi kumpulan itu tidak menamatkan perjuangannya memerangi Israel - sekutu utama Washington.
AS sendiri turut menyenaraikan Hamas sebagai pertubuhan pengganas."Sebuah parti politik yang berwibawa perlu membuktikan sikap perdamaian, yang saya anggap dapat memastikan keamanan," katanya dalam temubual dengan Wall Street Journal yang disiarkan semalam."Anda sendiri dapat bayangkan bagaimana saya dapat berurusan dengan Hamas jika mereka berkuasa. Jawapannya, sudah pasti tidak sehinggalah ia mengumumkan menamatkan perjuangannya menghancurkan Israel.
Jika itu berlaku, barulah kita akan berurusan dengannya," tegas Bush. Di Baitulmaqdis, pemangku Perdana Menteri Israel, Ehud Olmert semalam berkata kerajaannya tetap tidak mempercayai tampuk pemerintahan Palestin jika Hamas berkuasa.
Di Brussels, badan eksekutif Kesatuan Eropah (EU) menyuarakan kesediaannya bekerjasama dengan kerajaan baru Palestin, asalkan ia berhasrat meneruskan usaha damai bagi meleraikan konflik Asia Barat."Kita sanggup bekerjasama dengan kerajaan Palestin yang berazam meneruskan usaha dengan cara keamanan," kata Pesuruhjaya Hubungan Luar EU, Benita Ferrero-Waldner memberitahu Jawatankuasa Hal Ehwal Luar Parlimen.
Ulasannya dibuat ketika laporan menyatakan pergerakan Hamas mendahului Parti Fatah yang memerintah, dalam pilihan raya Parlimen Palestin."Ini bukan soal parti politik...tetapi hak asasi manusia, undang- undang dan prinsip demokrasi," kata Ferrero-Waldner.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home