Scroll images by bigoo.ws

Tuesday, February 28, 2006

Ejen Barat disyaki bom Masjid Emas

BAGHDAD: Seorang bekas ejen Agensi Perisikan Pusat (CIA) berpendapat ejen perisikan Barat mungkin terbabit dalam pengeboman Masjid Emas di Samarra minggu lalu ketika pihak berkuasa menarik balik perintah berkurung di Baghdad berikutan ibu negara Iraq itu pulih selepas seminggu keganasan mengorbankan lebih 200 nyawa.

"Ada ramai pihak yang boleh disyaki, bukan hanya puak Sunnah. Tentu kita masih ingat bagaimana askar Britain yang berpakaian Arab ditangkap dalam sebuah kereta yang dilihat di banyak tempat (di Basra)," kata bekas ejen itu, Ray McGovern yang juga bekas penasihat presiden Amerika Syarikat.

McGovern adakah sebahagian daripada bekas pegawai perisikan yang menggelar diri mereka `Perisik Profesional Veteran Yang Menyokong Kewarasan (VIPS).

Di Baghdad, penduduk bebas bergerak dengan kenderaan di jalan raya dan kedai memulakan semula perniagaan mereka.

Perintah berkurung selama tiga hari berakhir selepas tempat ibadat puak Syiah dimusnahkan dalam letupan bom sehingga memaksa menteri pertahanan mengeluarkan amaran bahaya berkenaan.

"Kami gembira kerana krisis yang dicipta kumpulan fanatik berakhir,"

kata Ali Jabr yang memiliki kedai kecil di dataran Tahrir di Baghdad.

Persengketaan antara penduduk Syiah dan Sunnah memaksa pemimpin Iraq yang masih cuba membentuk kerajaan selepas pilihan raya 15 Disember lalu, menyatakan bimbang berlakunya perang saudara.

Serangan mortar membunuh 15 orang dan tembakan melanda sekitar dua masjid di Baghdad kelmarin.

Lebih 200 orang terbunuh sejak Rabu lalu apabila Masjid Emas dibom.

Pemandu kenderaan mula berbaris sepanjang beberapa kilometer di stesen minyak.
Beberapa ahli keluarga dari beberapa kawasan di Baghdad berkata, lelaki bersenjata memaksa mereka meninggalkan rumah kerana mereka adalah puak Syiah dan menumpang di kelab belia dan sekolah di bandar berkenaan.

Mereka termasuk 30 orang yang berpindah ke Shula dari Mishahda, utara Baghdad selepas lelaki bersenjata mengacu senjata kepada mereka dan bertanya jika mereka adalah Syiah.

"Kami 25 keluarga yang bekerja di kilang bata. Mereka mengancam kami dan berkata kami ada dua jam dan selepas itu semua yang ditemui akan dipancung," kata Salem al-Halbusi

0 Comments:

Post a Comment

<< Home