Scroll images by bigoo.ws

Tuesday, February 28, 2006

ICJ dengar saman bersejarah Bosnia

THE HAGUE, Belanda 27 Feb. - Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) hari ini memulakan sesi untuk mendengar kes saman yang dikemukakan oleh Bosnia ke atas Serbia yang dituduh melakukan pembunuhan kaum awal 1990-an.

Dengan tindakan itu menjadikan Serbia negara pertama diheret ke mahkamah ini untuk menghadapi tuduhan-tuduhan jenayah kemanusiaan yang paling serius.

Mahkamah tertinggi kelolaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) itu akan mendengar hujah-hujah peguam dari kedua-dua pihak sama ada Serbia patut bertanggungjawab ke atas tindakan-tindakan sekutunya ke atas republik Bosnia yang berjiran dengannya.

Para peguam juga akan berhujah tentang tindakan para pemimpin Serbia sendiri semasa perang pemisahan yang kejam pada awal 1990-an itu.

Para pemimpin puak Serb di Bosnia sendiri telah pun dibicarakan dan didapati bersalah atas tuduhan-tuduhan berhubung dengan pembunuhan kaum di Bosnia.

Sesi itu bermula dengan kesemua 16 hakim baru mengangkat sumpah di depan Hakim Rosalyn Higgins, yang baru dilantik sebagai Presiden ICJ.

Higgins, 68, telah menangguhkan sesi itu untuk seketika selepas hakim-hakim berkenaan selesai mengangkat sumpah.

Hakim-hakim itu, yang berjubah hitam, mengambil tempat masing-masing di belakang sebuah meja yang ditinggikan di depan barisan peguam yang mewakili kedua-dua negara terbabit.
Turut hadir ialah wakil-wakil diplomatik

0 Comments:

Post a Comment

<< Home