Scroll images by bigoo.ws

Tuesday, February 28, 2006

Sharon sambut hari jadi dalam koma

BAITULMAQDIS: Perdana Menteri Israel, Ariel Sharon, yang koma selepas diserang angin ahmar bulan lalu, berusia 78 tahun kelmarin di Hospital Hadassah, sejak dirawat pada 4 Januari lalu.

Dua anak lelakinya dan pembantu kanan beliau melawat di unit rawatan rapi hospital berkenaan sambil berdoa beliau pulih.Sharon turut menjalani tujuh pembedahan termasuk tiga pembedahan otak sejak dimasukkan ke hospital berkenaan.

Setiap hari berlalu, doktor meramalkan peluang untuk beliau sedar adalah tipis.“Hari jadi yang menyedihkan,” tajuk berita muka depan akhbar Yediot Ahronot, semalam.

Ketika diserang angin ahmar, Sharon masih popular walaupun beliau menjalankan dasar yang menimbulkan kekecohan dalam sejarah Israel dengan melakukan pengunduran dari Gaza dan sebahagian Tebing Barat. Sekutu politik rapat Sharon, Ehud Olmert bertindak sebagai pemangku Perdana Menteri dan menjadi calon baru Kadima untuk jawatan tertinggi itu menerusi pilihan raya 28 Mac.

Kadima mengekalkan kepemimpinan pada pilihan raya walaupun Sharon koma dan Hamas menang pada pilihan raya Palestin, Januari lalu.

Olmert kelmarin memulakan mesyuarat Kabinet dengan ucapan hari jadi kepada Sharon.

“Hari ini adalah hari jadi Perdana Menteri, Ariel Sharon. Kita semua berdoa kesihatan dan berharap beliau akan pulih dengan cepat,” kata Olmert.Penasihat Sharon, Raanan Gissin berkata, Perdana Menteri itu masih dalam ingatan rakyat Israel. Katanya, orang ramai yang berjumpanya di jalanan sering bertanya bila Sharon akan sedar.

Hospital Hadassah berada dalam suasana sedih. Bunga dihantar kepada Sharon dengan ucapan beliau cepat sembuh.“Kami tidak menyambutnya. Kami datang dan bertemu dengan yang lain untuk berkongsi pengalaman sama dan saya hanya berdoa dia akan sedar.

“Mungkin ulang tahun ke 78 adalah peluang baik untuk beliau sedar dan lihat apa yang berlaku dan mengambil langkah perlu yang kami harapkan,” kata Gissin

0 Comments:

Post a Comment

<< Home