Scroll images by bigoo.ws

Monday, March 06, 2006

Askar AS-Britain di Iraq undur 2007

LONDON 5 Mac - Amerika Syarikat (AS) dan Britain akan mengundurkan semua askar mereka dari Iraq menjelang awal 2007 kerana menyedari bahawa kehadiran mereka yang berterusan menjadi batu penghalang utama kepada keamanan.

Dua akhbar British, Sunday Telegraph dan Sunday Mirror hari ini menyiarkan laporan memetik sumber kanan tentera darat Britain sebagai mengesahkan pengunduran itu.

Menurut sumber tersebut, London dan Washington menyedari kehadiran askar penceroboh yang berterusan di Iraq akan memarakkan lagi situasi yang semakin gawat.

Askar penceroboh akan terus ditempatkan di Iraq hanya sekiranya keganasan mencetuskan perang saudara menyeluruh, tambah sumber itu.

''Kerajaan Britain dipercayai menjadi tenaga penggerak utama di sebalik rancangan pengunduran itu tetapi semua 24 negara anggota pakatan penceroboh dijangka mengalu-alukannya kerana perang di Iraq semakin tidak popular di kalangan masyarakat antarabangsa,'' menurut Telegraph dengan memetik sumber berkenaan.

Bagaimanapun seorang jurucakap Kementerian Pertahanan di London menyangkal laporan itu dengan memberitahu AFP bahawa kerajaan Britain tidak mengubah pendiriannya seperti yang dinyatakan oleh Setiausaha Pertahanan, John Reid pada 7 Februari lalu.

Jurucakap Pentagon, Mejar Paul Swiergosz turut menafikan kewujudan rancangan itu.
Reid pada bulan lalu berkata, masanya makin hampir apabila tentera penceroboh boleh mula berundur dari Iraq tetapi beliau enggan memberikan jadual waktu tertentu.

Keputusan akan diambil sebaik sahaja keadaan mengizinkan, katanya sambil menegaskan Britain tidak akan mengabaikan kewajipannya.

Britain menempatkan kira-kira 8,000 askar, kebanyakannya di empat wilayah di selatan Iraq.
AS pula menempatkan sekitar 136,000 askar di seluruh negara itu.
sumber dari http://www.utusan.com.my ( Isnin / 6 Mac 2006 )

0 Comments:

Post a Comment

<< Home