Scroll images by bigoo.ws

Thursday, March 09, 2006

Pegawai bertanya, mamak menjawab

(Sekadar selingan isu kenaikan harga minyak)
Al-kisahnya pegawai KPDNHEP datang ke gerai seorang mamak teh tarik. Hajatnya nak memantau harga barangan sejajar dengan isu kenaikan harga minyak baru-baru ini. Tak semena-mena pegawai itu menegur mamak itu, "apasal awak naikkan harga teh tarik awak?
Dulu saya dengar RM1, sekarang RM1.30, ada betul ka?"

Mamak dengan muka selama menjawab dengan gaya
mamaknya:

"Itu betul tapi dengar dulu penjelasan saya. Saya naikkan ini ada sebab. Sebab-sebabnya adalah seperti berikut:

1. Saya janji harga ini naik sekali sahaja dalam setahun. Harga ini tak akan naik-naik lagi dalam tahun ini.
2. Harga yang naik ini masih rendah berbanding dengan harga teh tarik negara Asean lain, contoh: Singapura
3. Itu 30 sen lebih saya dapat, saya mahu cover minyak kereta saya. Sekarang minyak sudah naik 30 sen. Saya mahu jalan pergi sana, pergi sini. Siapa mahu tanggung?

MACAMMANAPUN ini tidak boleh dielakkan. Saya sudah banyak menanggung beban!!!"

0 Comments:

Post a Comment

<< Home