Scroll images by bigoo.ws

Monday, March 27, 2006

Masalahnya harga minyak naik, bukannya kereta Proton turun

"Proton menurunkan harga keretanya dari RM1000-RM3000, demikian juga Perodua. Sebagai pengguna, saya setuju aje tentang penurunan itu. Tapi kita beli kereta pun bukan setiap hari.... Saya sendiri baru sahaja membeli kereta baru menggantikan Wira saya.
Takkan kerana harganya lebih murah RM1000-RM3000, maka saya kena jual kereta baru saya itu dan saya beli kereta Proton? Masalahnya, harga minyak naik, menyebabkan saya lagi ‘naik minyak’ terhadap kerajaan BN (Barang Naik) ni. Harga gas naik, barangan naik dan perkhidmatan naik.
Semua naik termasuk kerajaan BN terus naik, tak pernah turun-turun. Sekali isi tangki penuh, lebihkurang RM85-86. Sebelum harga minyak naik kali terakhir ini, RM 67-68 lebihkurang. Pertambahan sekitar RM15 sekali isi. Setangki saya pakai 3-4 hari. Bererti sebulan 10 kali isi. Maknanya RM150 kenaikan sebulan.
Keseluruhan penggunaan minyak lebihkurang RM850 sebulan. Setahun RM10,200.00! Pendapatan saya sederhana-tidak sebanyak Pak Lah dan Najib, juga tidaklah serendah mereka dalam rancangan ‘Bersamamu’. Ini baru minyak, belum harga gas, barangan keperluan harian, makanan dan perkhidmatan yang turut naik dengan sebab kenaikan harga minyak. Perbelanjaan sebulan meningkat beberapa ratus ringgit secara keseluruhan. Gaji tetap sama setakat ini. Claim mileage pun masih di takuk lama. Kenaikan gajipun bukan setiap bulan. Namanya pun ‘makan gaji’.
Jadi gaji itu sentiasa dimakan.Yang geram dan lagi ‘naik minyak’ nya saya ialah apabila F1 menelan belanja berbillion ringgit. Untuk rakyat? Tentu bukan. Jadi untuk siapa?Rumah Najib pula dengarnya paling kurang RM1 juta dihabiskan untuk membaikinya. Duit sendiri ke? Istana Pak Lah kat Putrajaya berapa baiki?Sampai hari ini saya masih tak faham apa maksud ‘wang subsidi minyak digunakan untuk perkhidmatan awam’.
Ada pak menteri yang boleh huraikan? Atau nak ‘duit minyak’ dulu baru nak beritahu?‘Naik minyak’ saya ini belum reda, dan insyaAllah takkan reda hinggalah protes dan demonstrasi yang dibuat, sama ada di KLCC atau di tempat lain membuahkan sesuatu hasil.
Jadikan slogan ‘PROTES SAMPAI TURUN’ mencapai matlamatnya

0 Comments:

Post a Comment

<< Home