Scroll images by bigoo.ws

Tuesday, March 28, 2006

Kompleks Dato' Kailan bergegar apabila anak dan menantu PM dicela

KEPALA BATAS, 27 Mac (Hrkh) - Demontrasi aman selama sejam yang diadakan di hadapan Kompleks Dato' Kailan, Kepala Batas petang semalam menggegarkan senario politik Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi apabila anak dan menaNtunya yang dikecam dalam demo itu.

Antara pelbagai sepanduk dan poster terpampang antaranya tertera tulisan "Yang kaya Khairi - Kamaludin, kuburkan BN 2008, pemimpin kaya rakyat derita, Islam Hadhari minyak naik lagi, rakyat bukan kuda kayu, BN bila-bila pun penipu, Pak Lah jangan choong kami, apa ni semua rugi dan berbagai lagi.

Kehadiran ratusan anggota polis, Polis Simpanan Persekutuan (FRU) beserta lima buah trak dan sebuah lori pembawa water canon juga menarik perhatian. Kejadian seumpama itu tidak pernah berlaku di demontrasi lain yang diadakan di negeri ini, di mana pasukan polis hanya berkawal tanpa bertindak memberhenti pemidato yang sedang berucap.

Semalam ianya berubah wajah sehingga mengundang kemarahan rakyat bila pasukan polis mengarahkan semua rakyat yang hadir pulang walaupun baru 15 minit ianya bermula.

Antara yang berucap pada petang itu ialah Yang DiPertua PAS Kepala Batas, Bukhari Ghazali, Bekas calun PAS bagi Dun Penaga, Ustaz Sobri Arshad, Ketua Dewan Pemuda PAS Merbuk, Ustaz Firdaus Jaafar, Ketua Penerangan PAS Tasek Gelugor, Haji Abdul Rahman Kasim, Ketua Penerangan PAS Negeri, Omar Hasan, Timbalan Ketua Penerangan Angkatan Muda Keadilan Rakyat (PKR), Badrul Hisyam Shahrin, Timbalan Ketua Angkatan Muda PKR, Shamsul Iskandar dan Ketua Angkatan Muda PKR Pulau Pinang, Amizudin Ahmat.

PKR turut sertai
Demontrasi pertama pimpinan PAS dihentikan setelah berlangsung kira-kira setengah jam oleh polis yang berkawal dengan alasan perhimpunan tiada permit.

Manakala PKR yang datang agak lewat kerana mengadakan konvensyen di Permatang Pauh melaksanakan satu lagi perhimpunan aman di hadapan pintu besar komplekS tersebut.

Walaupun dihalang oleh sebahagian pasukan polis namun dapat juga diadakan apabila kumpulan berkenaan bertukar strateji berselawat dan mengadakan sidang akhbar.

Akibat tidak puas hati dengan tindakan polis menyuraikan perhimpunan tersebut ada sebilangan penyokong berarak bersama kepimpinan menuju ke kedai minuman yang terletak satu kilometer dari Komplek Dato' Kailan.

Melihatkan tindakan itu pasukan polis bergegas pula berkawal di kediaman Abdullah kerana bimbang kumpulan terbabit menuju ke rumah beliau untuk berdemo.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home