Scroll images by bigoo.ws

Friday, February 17, 2006

Iraq tuntut Amerika serah semua tahanan

BAGHDAD: Menteri Hak Asasi Manusia Iraq, Zuhair al-Chalabi, mendesak tentera Amerika Syarikat (AS) menyerahkan semua tahanan di penjara kawalannya kepada kerajaan negara Teluk itu selepas tersiarnya foto terbaru seksaan di penjara Abu Ghraib.

"Kami bimbang dengan nasib tahanan Iraq di Abu Ghraib. Tentera Bersekutu dan askar Britain sepatutnya menyerahkan mereka kepada Kerajaan (Iraq).

"Isu ini sangat bahaya dan Kerajaan Iraq wajar mengkaji semula. Kerajaan Iraq patut memindahkan semua penjara dan tahanan untuk dikendali Kementerian Kehakiman," kata Zuhair kepada Reuters.

Beliau mengutuk foto terbaru yang disiarkan sambil menyifatkannya kes yang berlaku di bawah pemerintahan diktator. Tentera AS menahan 14,000 warga Iraq di penjara negara itu.
Di Sydney, stesen penyiar awam Australia, SBS mempertahankan tindakannya mendedahkan gambar kekejaman tentera AS ke atas tahanan Iraq di penjara Abu Ghraib.

Satu laporan lain disiarkan Perbadanan Penyiaran Britain (BBC) pula memetik kenyataan beberapa pertubuhan dan kumpulan hak asasi awam AS menggesa satu siasatan dibuat mengenai layanan tentera Washington ke atas tahanan Iraq, termasuk mengambil tindakan ke atas pegawai kanan tentera yang bertanggungjawab.

Penerbit program Dateline, Mike Carey menegaskan tindakan penyiaran gambar berkenaan selaras tanggungjawab wartawan memaklumkan perkara sebenar kepada orang ramai.
Carey turut menyangkal tuduhan Washington yang mendakwa gambar penderaan pada 2004 yang belum disiarkan itu hanya menyemarakkan lagi sentimen anti-AS selain mengancam nyawa askar mereka di Iraq.

"Tuduhan AS itu satu jenaka. Hakikatnya, nyawa askar mereka sememangnya terancam sedari awal. Malah, saya tidak rasa apa juga yang kita buat di Australia ini boleh mengehadkan atau membesarkan risiko yang dialami.

"Kami menyiarkannya kerana itu adalah tanggungjawab sebagai wartawan, menyiarkannya bagi makluman orang ramai," katanya kepada agensi berita Australia, AAP.

Kerajaan Australia pimpinan Perdana Menteri John Howard adalah sekutu rapat Presiden AS, George W Bush. Canberra turut menghantar seramai 900 askar ke Iraq.

Carey berkata, secara kebetulan, pendedahan gambar itu berlaku ketika bantahan terhadap penyiaran karikatur menghina Nabi Muhammad, sedang berleluasa serta penyiaran gambar askar Britain membelasah sekumpulan remaja Iraq.
"Kami menerima gambar yang menunjukkan penderaan yang jauh lebih teruk daripada apa disangka berlaku di Abu Ghraib. Untuk menuduh kami sengaja menyiarkan (bagi mencetuskan ketegangan) adalah tuduhan karut."

Malah, Carey berkata, apa lebih penting adalah melancarkan siasatan mengenai penemuan mayat di Abu Ghraib yang di bawah seliaan askar AS.Di Geneva, Pertubuhan Palang Merah Antarabangsa (ICRC) semalam menyifatkan gambar penderaan tahanan Abu Ghraib itu adalah bukti jelas pencabulan undang-undang hak asasi manusia antarabangsa.

"ICRC terkejut dengan tahap layanan dan penderaan dipaparkan gambar baru itu. Ia jelas bertentangan dengan peraturan yang melindungi tahanan konflik bersenjata," kata jurucakapnya, Dorothea Krimitsas told Reuters in Geneva.
Di Washington, jurucakap Pentagon kelmarin mendakwa penyiaran sejumlah gambar itu mampu memburukkan lagi keadaan dan kemungkinan tercetusnya bantahan baru di seluruh dunia.

"Ia juga boleh mengancam nyawa anggota lelaki dan wanita yang sedang berkhidmat di Iraq."
Pentagon tidak akan membuka siasatan terbaru berhubung gambar berkenaan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home