Scroll images by bigoo.ws

Tuesday, March 07, 2006

Adun Umno kata menentang penghinaan kepada nabi kerja gila

TEMERLOH 6 Mac (Hrkh) - Umat Islam merasa pelik dengan sikap Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kuala Semantan, Hamdan Sudin yang bukan sahaja tidak turut serta bersama umat Islam membantah penghinaan barat terhadap nabi Muhammad saw bahkah menganggapnya sebagai 'kerja gila'.

Insiden itu berlaku apabila seorang pemuda mengagihkan-agihkan dan menghulur poster bertulis "Boikot barangan Denmark", "Dengan nyawa kami pertahankan dirimu Rasullullah", "Jangan hina nabi kami" dan sebagainya kepada Adun berkenaan. Hamdan bertanya "Apa ni?" bila melihat poster berkenaan lantas beliau mengeluarkan kata-kata "Ini kerja GILA" dengan kuat dan didengari orang ramai di sekitarnya. Orang ramai yang mendengar kata-kata Adun berkenaan terkejut kehairanan, mereka seakan-akan tidak percaya dengan reaksi negatif Adun berkenaan yang menggambarkan sikapnya terhadap orang yang menghina Islam.

Ada diantara mereka yang mengeleng-ngelengkan kepala melihat sikap pemimpin Umno itu. Adun berkenaan dipercayai turut menunaikan solat jumaat bersama ribuan penduduk di Masjid Abu Bakar, dekat sini.

Selepas solat sebahagian besar jamaah menyertai tunjuk perasaan membantah penyiaran karikutur menghina nabi oleh media Denmark dan tempatan yang turut diserta oleh pemimpin PAS Pahang. Antara yang hadir termasuklah Timbalan Pesuruhjaya, Mejar (B) Abdul Aziz Yaakub, Ketua Penerangan Ustaz Abdul Rahim Latif dan Ketua Pemuda Ustaz Nasruddin Hassan Tantawi.

Ketika ditemui, pemuda yang enggan namanya disiarkan berkata, beliau kesal dengan sikap Adun berkenaan yang jelas tidak sensitif terhadap Islam tetapi mengatakan "gila pula kepada kami yang membantah orang yang menghina nabi." "Jika beginilah pemimpin Islam yang berkuasa, tidak hairanlah kenapa umat Islam dipijak dihina di serata dunia kerana pemimpin Islamnya macam tu,"kata pemuda tersebut.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home