Scroll images by bigoo.ws

Tuesday, March 07, 2006

Kenapa Peniaga menaikkan harga teh tarik?

Pada dasarnya dan pada logiknya, tak logik, sebab teh tarik tak ada kena mengena dengan petrol. Kalau pemilik bas naikkan harga tiket bas, itu baru logik.

TETAPI:

Perlu diingat, tidak semua orang mahu mengubah gaya hidup mereka, biarpun harga minyak naik sebanyak RM0.30 seliter. Ini termasuk peniaga teh tarik. Mereka masih ingin seperti dulu, menggunakan kereta, berjalan ke sana ke sini. Untuk diri sendiri dan juga untuk bisnes. Oleh yang demikian, berbeza dengan dulu, sekarang mereka terpaksa mengeluarkan lebih RM0.30 seliter untuk minyak kereta mereka. Kalau sebelum ini mereka berbelanja RM162 untuk 100 liter petrol, sekarang mereka terpaksa berbelanja RM192 untuk 100 liter petrol.
Ini meningkatkan perbelanjaan hidup mereka. Apa yang dapat menampung atau "cover"
kenaikan ini? Sudah tentu hasil pendapatan teh tarik mereka diharapkan dapat lebihan untuk cover kenaikan perbelanjaan perjalanan mereka. Mereka naikkan harga itu, dengan harapan mereka boleh dapat lebihan tersebut. Jadi, boleh disimpulkan di sini kenaikan harga teh tarik itu secara "indirect" atau tidak langsung, ada kena mengena dengan peniaga teh tarik

0 Comments:

Post a Comment

<< Home