Scroll images by bigoo.ws

Wednesday, March 08, 2006

Kerajaan AS mohon ketepi saman Rumsfeld

WASHINGTON: Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (AS) semalam meminta sebuah mahkamah persekutuan negara itu mengetepikan satu tuntutan saman yang mendakwa Setiausaha Pertahanan Amerika, Donald Rumsfeld bertanggungjawab di atas penderaan tahanan di Iraq dan Afghanistan.

Dalam reaksi pertama terhadap saman dikemukakan dua kumpulan hak asasi manusia American Civil Liberties Union (ACLU) dan Human Rights First (HRF), jabatan itu mendakwa tuntutan ke atas Rumsfeld harus diketepikan kerana pegawai kanan kerajaan Amerika memiliki 'kekebalan penuh' mengikut akta 1988.

Kerajaan AS itu berkata, mahkamah terbabit juga tidak berhak ke atas kes yang menuntut ganti rugi bagi perbuatan yang dianggap mencabuli undang-undang antarabangsa.

ACLU dan HRF mengemukakan saman pada 1 Mac, 2005 mewakili sembilan lelaki - lima warga Iraq dan empat Afghanistan yang mendakwa mereka didera tentera AS.

Tiada seorang pun lelaki itu didakwa secara rasmi dan sudah dibebaskan.

Saman itu bertumpu kepada arahan ditandatangani Rumsfeld pada Disember, 2002 yang meluluskan teknik baru soal siasat bagi tahanan kempen keganasan.

Ini termasuk usaha soal siasat 20 jam, membuka baju, penggunaan anjing serta penahanan dalam tempoh lama.

Berdasarkan pendakwaan yang dicatat, apabila bukti semakin ketara yang tahanan didera, Rumsfeld sebaliknya bersikap menutup mata

0 Comments:

Post a Comment

<< Home