Scroll images by bigoo.ws

Wednesday, March 08, 2006

Thaksin semakin goyah - Ketua Polis Thailand gesa PM letak jawatan

Bangkok 7 Mac - Ketua Polis Thailand, Jeneral Suphanaphesat Archirawit hari ini berkata, beliau percaya satu-satunya cara bagi menyelesaikan krisis politik yang melanda negara ini sekarang ialah dengan Perdana Menteri Thaksin Shinawatra meletak jawatan.

Dalam tindakan luar biasa yang bertentangan dengan pendirian rasmi pasukan polis, Archirawit memberitahu para pemberita bahawa beliau telah menghantar sepucuk surat peribadi kepada Thaksin ''untuk menggesa beliau supaya melepaskan jawatan Perdana Menteri.''

Archirawit menggesa Thaksin berbuat demikian sekalipun parti Thai Rak Rhai pimpinannya mencapai kemenangan majoriti dalam pilihan raya bulan depan.

Sementara itu, kesatuan sekerja terbesar di Thailand hari ini memberi sokongan terhadap tindakan untuk mendesak Thaksin upaya meletakkan jawatan.

Perkembangan terbaru itu berlaku ketika Thaksin berikrar akan berjuang untuk ''memelihara demokratik'' di negara ini

''Kami terpaksa menunjukkan kekuatan kami sehingga Thaksin meletak jawatan,'' kata Pean Yongnu, yang mengetuai kumpulan Rangkaian untuk Melindungi Bekalan Air dan Elektrik untuk Rakyat.

Kumpulan itu adalah kumpulan buruh yang terbesar di Thailand yang mewakili 300,000 pekerja perbadanan air dan elektrik di negara ini.

Menurut Pean, kumpulannya akan cuba menyakinkan kesatuan sekerja dalam 37 jabatan yang lain supaya menyertai ban-tahan itu apabila para pemimpin mereka bertemu pada Jumaat ini.
Beliau menambah, pekerja-pekerja kerajaan marah terhadap cubaan Thaksin untuk menswastakan sektor awam dan melengahkan usaha untuk melaksanakan kenaikkan gaji.

Sokongan Pean merupakan satu perkembangan besar bagi Perikatan Rakyat untuk Demokratik (PAD), yang merupakan gabungan longgar kumpulan-kumpulan anti-Thaksin.

Thaksin berada di sini awal hari ini untuk menghadiri mesyuarat mingguan Kabinetnya tetapi merancang untuk kembali ke kawasan pedalaman petang ini bagi meneruskan kempen untuk mempertahankan jawatannya.

''Saya mesti berjuang untuk menegakkan pemerintahan berdemokrasi, yang kini diancam oleh kumpulan-kumpulan dan parti-parti politik yang sedang bergerak untuk menentang demokrasi. Saya bersedia mengorbankan nyawa saya,'' kata Thaksin.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home