Scroll images by bigoo.ws

Wednesday, March 08, 2006

Israel ugut bunuh Ismail Haniya


BAITULMAQDIS: Israel tidak akan teragak-agak membunuh bakal Perdana Menteri Palestin, Ismail Haniya, jika pergerakan Hamas pimpinannya menyerang negara Yahudi, menurut amaran Menteri Pertahanannya, Shaul Mofaz, di sini semalam.

"Tiada siapa dalam pergerakan (Hamas) itu yang layak dikecualikan (daripada serangan Israel) sebaik saja Hamas menyambung keganasan.

"Sebaik saja Hamas memilih laluan keganasan, tidak timbul persoalan baik politik atau bukan politik mengenainya. Ini adalah kepemimpinan pengganas. Oleh itu, tiada seorang pun anggotanya boleh menganggap mereka kebal," kata Mofaz kepada radio tentera.

Mofaz memberi amaran itu tiga minggu sebelum pilihan raya Israel 28 Mac depan, hanya mengulangi amaran sama dikeluarkan penasihat keselamatan pemangku Perdana Menteri Israel, Ehud Olmert.

Olmert mengetuai Parti Kadima yang turut dianggotai Mofaz. Malah, dua pemimpin Zionis itu saling berlumba melemparkan kenyataan keras membabitkan soal keselamatan menjelang pilihan raya itu.

Rejim Zionis itu sememangnya diketahui melancarkan serangan bunuh ke atas pemimpin Hamas.

Dua tokoh popular Hamas yang menjadi mangsa pembunuhan negara Yahudi itu ialah Sheikh Ahmed Yassin dan Abdelaziz al-Rantissi, dua tahun lalu.

Haniya kebetulan berada dengan pengasas Hamas itu ketika cubaan bunuh pertama Israel terhadap Yassin pada September 2003.

Hamas yang menang besar dalam pilihan raya Palestin, sememangnya diketahui mempunyai pendirian tegas termasuk berikrar di atas kehancuran Israel dan melancarkan hampir 60 serangan berani mati sejak 2000 tetapi tiada serangan dilakukan 12 bulan lalu.

Pergerakan Hamas membalas kenyataan Mofaz dengan menuduh Kerajaan Israel menaja lebih banyak keganasan.

"Hamas tidak takut dengan ancaman dan peras ugut. Kami akan mempertahankan hak kami dan penduduk Palestin tidak kira apapun yang akan terjadi.

Kenyataan Menteri Pertahanan Israel menunjukkan kerajaannya menaja keganasan," kata jurucakap pergerakan itu, Sami Abu Zuhri

0 Comments:

Post a Comment

<< Home