Scroll images by bigoo.ws

Tuesday, March 07, 2006

Tahanan Iraq terus diseksa: Amnesty

LONDON: Pertubuhan hak asasi manusia, Amnesty International, semalam mengeluarkan laporan yang mendakwa tahanan di Iraq masih diseksa walaupun perhatian diberi kepada skandal penderaan di penjara Abu Ghraib yang dikendali tentera Amerika Syarikat.

“Sesetengah tahanan ditahan lebih dua tahun tanpa sebarang pemulihan efektif atau bantuan. Manakala yang lain dibebaskan tanpa penerangan atau permohonan maaf atau diberi pampasan selepas beberapa bulan dalam tahanan menjadi mangsa kepada sistem secara rambang dan penderaan,” kata laporan berkenaan.

Laporan itu menyenaraikan tuduhan bekas tahanan yang mendakwa mereka dipukul dengan wayar plastik, diberi kejutan elektrik dan disuruh berdiri dalam bilik yang dilimpahi air ketika aliran elektrik melalui limpahan air berkenaan.

Amnesty berkata, penyelidik membuat temubual di Jordan dan Iraq dengan bekas tahanan, keluarga mereka serta peguam yang terbabit dalam kes tahanan di Iraq untuk membuat laporan itu.

Temubual itu dilakukan pada tahun lalu sehingga tahun ini, kata Amnesty yang berpejabat di London.Jurucakap misi tahanan tentera Amerika mengulas laporan itu dengan berkata, semua tahanan dilayan mengikut konvensyen antarabangsa dan undang-undang Iraq.Setiap tahanan juga diberi borang menerangkan sebab penahanan dan fail mereka akan disemak setiap 90 hingga 120 hari, kata jurucakap pusat tahanan tentera Amerika, Leftenan Kolonel Guy Rudisill dalam jawapan e-mel terhadap soalan agensi berita, Associated Press.Laporan Amnesty itu juga meminta supaya perincian dibuat terhadap cara layanan tahanan oleh pihak berkuasa British, Amerika dan Iraq.

Pertubuhan itu turut mahu mereka yang melakukan penahanan di Iraq memastikan seorang peguam mewakili setiap tahanan serta siasatan penuh dibuat terhadap sebarang dakwaan penderaan.Laporan itu juga memetik halaman web tentera Amerika yang memberi perangkaan pada November lalu menunjukkan bilangan tahanan dalam penjara tentera sekutu itu di Iraq adalah 14,000 orang. Tahun lalu, tentera Amerika berkata, mereka merancang membelanjakan AS$50 juta (RM189 juta) untuk meningkatkan kapasiti penjara menampung 16,000 banduan.

Foto pada 2003 menunjukkan tahanan Iraq didera oleh beberapa askar Amerika menyebabkan pihak berkuasa Amerika disoal siasat mengenai layanan banduan berkenaan.Laporan Amnesty turut menggesa kerajaan Amerika dan British supaya mengisytiharkan secara umum bahawa mereka tidak akan bertolak ansur dalam kes penderaan atau layanan buruk kepada banduan bagi menamatkan penahanan penduduk di Iraq tanpa sebab jelas.

sumber dari
http://www.bharian.com.my ( Selasa / 7 March 2006 )

0 Comments:

Post a Comment

<< Home